الفطائر او المناقيش 🥟🥟 المقادير : 3 كوب دقيق 2 معلقة كبيرة حليب بودرة 2 معلقة كبيرة زبادي ملعقة كبيرة سكر معلقة كبيرة خميرة فورية 2 ملعقة كبيرة زيت ماء دافي حسب العجين رشة ملح طريقة التحضير: – في طبق كبير نخلط الخميره والسكر والحليب البودرة والزبادي مع نصف كوب دقيق ونقلبهم كويس ونسيبهم على جنب لمدة 10 دقايق وبعدين نضيف باقي كمية الدقيق ورشة الملح والزيت ونعجن كويس لحد ما نحصل على عجينة هشة وناعمة وبعدين نسيبها تخمر ساعة في مكان دافي. – نقسم العجينة كرات متساوية الحجم ونفرد كل كرة بالنشابة او باليد على شكل بيضاوي مفرود ونضيف الحشو ( ممكن نخلط جبنه موتزاريلا وجبنة رومى وشيدر وطماطم وملح وفلفل وزيت زيتون ونقلبهم مع بعض ونحطهم على المناقيش أو نخلط جبنة فيتا ونضيف عليها جبنة موتزاريلا او رومي ونقلبهم مع بعض كويس ونضيف عليهم بقدونس مفروم او زعتر مفروم ونحشي بيها المناقيش. – بعد ما نضيف الحشو نثني الاطراف بحيث تاخد شكل قارب وبعدين نضغط علي أطراف العجين كويس ونقفلها كويس. – نرص الفطائر في صينية مدهونة زيت بسيط او ورق زبدة . – ندخلها فرن سخن مسبقاً علي درجة حرارة 200 على الرف الاوسط لحد ما تاخد لون من تحت وبعدين نشغل الشوايه لحد ما تاخد لون ذهبي جميل من فوق وبعدين نطلعها وندهن الوش بالزبدة ونغطيها بفوطة نظيفة ونسيبها تهدا شوية وبعدين نقدمها.

موقع كواليس إعداد زهراء🌹 

المقادير :
3 كوب دقيق
2 معلقة كبيرة حليب بودرة
2 معلقة كبيرة زبادي
ملعقة كبيرة سكر
معلقة كبيرة خميرة فورية
2 ملعقة كبيرة زيت
ماء دافي حسب العجين
رشة ملح

طريقة التحضير:
– في طبق كبير نخلط الخميره والسكر والحليب البودرة والزبادي مع نصف كوب دقيق ونقلبهم كويس ونسيبهم على جنب لمدة 10 دقايق وبعدين نضيف باقي كمية الدقيق ورشة الملح والزيت ونعجن كويس لحد ما نحصل على عجينة هشة وناعمة وبعدين نسيبها تخمر ساعة في مكان دافي.
– نقسم العجينة كرات متساوية الحجم ونفرد كل كرة بالنشابة او باليد على شكل بيضاوي مفرود ونضيف الحشو ( ممكن نخلط جبنه موتزاريلا وجبنة رومى وشيدر وطماطم وملح وفلفل وزيت زيتون ونقلبهم مع بعض ونحطهم على المناقيش أو نخلط جبنة فيتا ونضيف عليها جبنة موتزاريلا او رومي ونقلبهم مع بعض كويس ونضيف عليهم بقدونس مفروم او زعتر مفروم ونحشي بيها المناقيش.
– بعد ما نضيف الحشو نثني الاطراف بحيث تاخد شكل قارب وبعدين نضغط علي أطراف العجين كويس ونقفلها كويس.
– نرص الفطائر في صينية مدهونة زيت بسيط او ورق زبدة .
– ندخلها فرن سخن مسبقاً علي درجة حرارة 200 على الرف الاوسط لحد ما تاخد لون من تحت وبعدين نشغل الشوايه لحد ما تاخد لون ذهبي جميل من فوق وبعدين نطلعها وندهن الوش بالزبدة ونغطيها بفوطة نظيفة ونسيبها تهدا شوية وبعدين نقدمها.

شاهد أيضاً

جائزة أفضل صورة صحفية في العام… لقطة من غزة “تفطر القلب”!

فاز مصور “رويترز”، محمد سالم، بجائزة أفضل صورة صحفية عالمية لعام 2024، الخميس، عن صورة …